Gamle Humlebæk tegl erstatter ældre

Vinkelstigen ved mit ene kontorvindue.

Det var sol, men noget blæsende, da vores dygtige tømrer, der også er taglægger, og hans smukke kvindelige lærling, ankom med vinkelstiger og andet grej for at skifte ødelagte tagsten ud på vores gamle hus. Kort efter kunne jeg på min kontor på 1. sal først høre lyden af stigen, der blev bugseret i hak på tagrygningen. Så fulgte lyden af sten, der blev kastet ned.... skrat, klirre, bang. Det stod på i flere timer - også på den anden side af huset.

Humlebæk Teglværk ca. 1940, hvor Teglgårdsparkens blokke i dag ligger.

Huset er fra 1921, og vi flyttede ind 1984. Nogle år efter opdagede vi, at der var nogle tagsten, som skulle skiftes ud. Vores nabo var murer, og vi spurgte ham, om han ville råde os til at skifte hele taget ud. 'Endelig ikke!', sagde han, 'Jeres tag er Humlebæk Teglværk, og dén kvalitet laves ikke mere!' 

Det synes jeg var lidt hyggeligt, for min søn Thomas og jeg boede i Humlebæk (1977-84) i Teglværksparken på den grund, hvor teglværket tidligere havde ligget. Teglværket blev etableret af håndværkere fra Helsingør i 1909, som allerede samme år fik leverancen af mursten og tegl til Bispebjerg Hospital. Under besættelsen blev der tørret lokal tobak på teglværksloftet. Men det hele sluttede efter en alvorlig brand i efteråret 1943. Måske gik der ild i tobakken?

Teglværksarbejdere på Humlebæk Teglværk i 1936. Måske har de også flyttet rundt på vore tagsten?

For et par år siden opdagede vi, at en stor rødstensvilla længere nede mod byen fik udskiftet de gamle røde tagsten med nye sortglaserede. De kasserede var sat uden for på fortovet, og vi kunne se, at de var fra Humlebæk Teglværk. Min mand kendte villaejeren og spurgte, hvad de gamle sten skulle bruges til. De skulle bare på lossepladsen, så vi var velkomne til at tage, hvad vi havde lyst til. Vi slæbte så et par trillebøre hjem. 
Det er ca. 40 af disse tagsten, der nu er kommet op og blevet 'familiesammenført' med ældre slægtninge på vores gamle hus. Men så har de jo også holdt ferie i ca. 10 år med enden i vejret nede i haven under tujaerne. 
Men en lidt hyggelig form for genbrug, synes jeg. Det er ikke en manøvre, der kan gennemføres med nymodens tegl.

Godt det ikke er mig, der sidder deroppe. Tak til vores modige og dygtige tømrer og taglægger.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

ROMY SCHNEIDER - En 'genfødt' stjerne stråler

MARIA CALLAS - fascinerer stadig 40 år efter sin død

Ahlberg - maleren der gjorde Tintin sexet