LEE MILLER - model, muse og krigsfotograf
Lee Miller (23.4 1907 – 21.7 1977)
Lee Miller blev model for bl.a. 'Vogue', da hun var i begyndelsen af 20'erne, men hendes amerikanske karriere som topmodel stoppede brat, efter at fotografen Edw. Steichen havde brugt hende som reklame for hygiejnebind. Stor skandale.
Lee kom fra et hjem, hvor både faderen og hendes brødre var fotoentusiaster. Hun tog i 1929 til Paris og opsøgte maleren og fotografen Man Ray for at komme i lære hos ham. Det afviste han, men brugte hende i stedet som model. Senere blev hun hans muse og elskerinde og fik lov at at følge den store mester i studiet. I denne periode kom hun derfor også i kredsen med bl.a. surrealisterne Paul Èluard, Max Ernst samt Picasso og Jean Cocteau.
Hun forlod Man Ray i 1937, og tilbage i N.Y. drev hun i nogen tid sit eget portrætatelier med stor succes. Mødte så den egyptiske millionær Azis Bay og flyttede med ham til Cairo. Hun blev hurtig træt af rigmands-driverlivet og kedede sig, men fotograferede i disse år nogle af sine smukkeste og surreelle fotos af bl.a. ørkenlandskaber.
På en rejse til Paris gen-mødte hun forfatteren Roland Penrose, og de tog sammen til Grækenland og Rumænien, hvor han skrev og hun fotograferede. Hun flyttede fra Egypten til London og filmede bl.a. tyskernes blitzangreb.
I 1944 blev hun rekrutteret af US Army og var den eneste kvindelige fotograf, der var med i krigens sidste måneder og det efterfølgende sammenbrud, og var med da de allierede åbnede kzlejrene Buchenwald og Dachau. Hun tog rystende billeder af ruiner med døde børn, og lemlæstede lig var hverdagskost, men satte også varige spor hos hende.
Bare damer og ærbare mænd: Fv: Nusch & Paul Èluard, Lee Miller, Man Ray og Ady Fidelin: Foto: Robert Penrose, 1937

Lee Miller under London blitzen i 1939
På en rejse til Paris gen-mødte hun forfatteren Roland Penrose, og de tog sammen til Grækenland og Rumænien, hvor han skrev og hun fotograferede. Hun flyttede fra Egypten til London og filmede bl.a. tyskernes blitzangreb.
I 1944 blev hun rekrutteret af US Army og var den eneste kvindelige fotograf, der var med i krigens sidste måneder og det efterfølgende sammenbrud, og var med da de allierede åbnede kzlejrene Buchenwald og Dachau. Hun tog rystende billeder af ruiner med døde børn, og lemlæstede lig var hverdagskost, men satte også varige spor hos hende.
Tævet fangevogter ved befrielsen af Buchenwald koncentrationslejr 1945. Foto: Lee Miller
Verdenskendt foto af Lee Miller i Hitlers badekar i München 1945, taget af Hans Scherman
Efter krigen flyttede hun til USA med Roland Penrose, og de blev gift i 1946, da hun fødte sønnen Anthony. Ægteparret turnerede herefter i Frankrig og Spanien, hvor hun tog fremragende portrætter af kunstnere, som gemalen interviewede og lavede biografier om bl.a.: Man Ray, Miro og Picasso.
I 960 blev hun lidenskabeligt optaget af at lave mad og fotografere til opskrifter.
Men med tiden blev hendes posttraumatiske depressioner hyppigere og hyppigere, og hun begyndte at drikke tæt. Efter hendes død i 1977 har sønnen Anthony Penrose gjort et stort arbejde for at finde og arkivere hendes billeder, har skrevet biografien 'The Lives of Lee Miller' (1987). Det er der flere andre, der også har gjort senere. Sønnen har i det hele taget arbejdet ihærdigt for at skaffe moderens værk den opmærksomhed, det fortjener. De senere år har der været store udstillinger med hendes fotos over alt i verden. Herhjemme på Museet Oregaard i Hellerup i 2012.
I 960 blev hun lidenskabeligt optaget af at lave mad og fotografere til opskrifter.
Lee Miller på besøg hos Picasso efter Paris' befrielse 1945
Roland Penrose i London 1949. Foto: Lee Miller
Men med tiden blev hendes posttraumatiske depressioner hyppigere og hyppigere, og hun begyndte at drikke tæt. Efter hendes død i 1977 har sønnen Anthony Penrose gjort et stort arbejde for at finde og arkivere hendes billeder, har skrevet biografien 'The Lives of Lee Miller' (1987). Det er der flere andre, der også har gjort senere. Sønnen har i det hele taget arbejdet ihærdigt for at skaffe moderens værk den opmærksomhed, det fortjener. De senere år har der været store udstillinger med hendes fotos over alt i verden. Herhjemme på Museet Oregaard i Hellerup i 2012.
Lee Miller ved en reception ca. 1955
'Danmarks Befrielse, maj 1945'
De amerikanske og britiske presseofficerer på Carlsberg besøg
På Frederiksborg Slot - Det Nationalhistoriske Museum - er det frem til 24. juni 2018 muligt at se ca. 100 fotos, Lee Miller optog i København og på Sjælland i løbet af et par uger i maj 1945 umiddelbart efter befrielsen. Udstillingen hedder 'Danmarks Befrielse, maj 1945'. Disse fotos har aldrig tidligere været vist offentligt, men opbevaret i Lee Miller Archive, administreret af hendes søn Anthony Penrose.
Lee Miller var her i bil sammen med en lille gruppe amerikanske og britiske presseofficerer. De besøgte bl.a. kongefamilien, danske virksomheder og seværdigheder, og folk i by og på land ved Roskilde og Korsør. Lee Millers fotos viste, hvorledes livet efter besættelsen var i et af de lande, der var okkuperet af nazisterne, men også det land, der slap billigst. Og det viser de mange billeder, der fylkes af sunde marinesoldater og Den lille Havfrue, buttede prinsesser og bryggerheste, og landskabsbilleder i strålende majsol. Ingen forkullede lig, skudhullede mure og rygende ruiner, som hun for forinden havde oplevet i Tyskland.
Lee Miller var her i bil sammen med en lille gruppe amerikanske og britiske presseofficerer. De besøgte bl.a. kongefamilien, danske virksomheder og seværdigheder, og folk i by og på land ved Roskilde og Korsør. Lee Millers fotos viste, hvorledes livet efter besættelsen var i et af de lande, der var okkuperet af nazisterne, men også det land, der slap billigst. Og det viser de mange billeder, der fylkes af sunde marinesoldater og Den lille Havfrue, buttede prinsesser og bryggerheste, og landskabsbilleder i strålende majsol. Ingen forkullede lig, skudhullede mure og rygende ruiner, som hun for forinden havde oplevet i Tyskland.
Kommentarer
Send en kommentar