Det er RICHs, der driks' – el. Det er DANMARKS, der dur!


Hos os i Hvidovre var det i 50'erne Richs kaffeerstatning. Dosering: 1 pakke Richs til 1 pose kaffe fra den duftende 'Java Brænderiet' på hj. af Mosedalsvej og Valby Langgade.


Vi børn blev en gang mdl. sendt med Hvidovre Bussen til Toftegårds Plads for at købe kaffe. Foto: Valby Lokalarkiv, ca. 1974


Og vi børn samlede så på de mærker, der var indlagt i Richs-pakkerne og limede dem i album. Jeg husker kun, vi havde et med Disneys 'Pinochio' og med 'Askepot', men jeg tror aldrig, vi fik fyldt nogle af dem. Og de er for længst gået tabt. 
 
En del af Sjællandssiden 'Ud i vort skønne land' 1934

Og en erhvervsside i 'Vort flittige folk', 1939

Til gengæld er der i mine reoler i dag to af de kvadratiske albums (28 x 28 cm) fra Richs :
'UD I VORT SKØNNE LAND', fra 1934 (meget velholdt). Forord af DSBs generaldir. Peter Knutzen.
'VORT FLITTIGE FOLK' med forord af statsminister Th. Stauning fra 1939 (meget brugt). Begge trykt hos Møller & Landschultz, i stift bind med shirtingsryg. Og begge indeholder alle samlemærkerne. Jeg kan se de har været ejet af hhv. Edith Nielsen, 14 år og Jørgen Brask, Fredericia Landevej 94.
Bagsiden af karduskuverten til 'Fra fuglenes verden', ca. 1938

Og endelig har jeg i DANMARKs Serie: 'FRA FUGLENES VERDEN', med tekster af Hans Hvass. Dette album er trykt hos Levison & Junr. Uden årgang. Det ligger i sin originale karduskuvert (Format 31,5 x 22,3 cm). Derfor ser albummet helt nyt ud, men der er også kun indklæbet ca. 1/3 af de 200, som der var plads til. Og det fremgår ikke, hvem ejeren har været.
For alle tre albums gælder det dog, at der intet er oplyst om hvem, der har begået de glimrende tegninger, eller i Richs bøgerne, hvem der har skrevet teksterne, grafik m.v.

I 30'erne-og 40'erne kunne album-indehavere hos Richs deltage i konkurrence om en rejse i Danmark for i alt 250 ved lodtrækning og indsendelse f.eks. af en løst rebus, eller et 'premieret' forslag til rejse. I Danmarks havde de iflg. 'min udgave' en byttetjeneste for mærker, man manglede, eller havde for mange af.

Manakin - en af 700 arter i Sydamerika
For år tilbage, før jeg var på Facebook og fik min BLOG, havde jeg en drøm om at finde alle de manglende fugle i Danmarks albummet, ved selv at fabrikere billederne ( 5 x 6,5 cm), men jeg opgav alligevel undervejs.
Dobbelt næsehornsfugl
Så albummet mangler stadig billede af en f.eks. en Kjove, en Thorshane og en Dobbelt næsehornsfugl og mange mange andre.
Det er måske en opgave, jeg kan gå i gang med, når jeg blir' rigtig gammel.

Parasolfugl



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

ROMY SCHNEIDER - En 'genfødt' stjerne stråler

MARIA CALLAS - fascinerer stadig 40 år efter sin død

Ahlberg - maleren der gjorde Tintin sexet